TV2 News har læst min kritik af journalisters brug af spørgsmål og inviteret mig til at dele mine pointer i et båndet indslag i Presselogen, søndag den 20.12.2020. Da mine pointer ikke kun gælder journalister, men alle der bruger spørgsmål i deres arbejde (og hvem gør ikke det?) har jeg samlet dem i 5 gode råd til, hvordan du får mere ud af de spørgsmål, du stiller.
Read MoreMedia (DA)
Det demokratiske problem, vi og resten af verden slås med lige nu, handler ikke kun om politikernes magt versus mediernes. Det handler også om det spørgsmål, som hverken politikerne eller medierne har en interesse i at stille, nemlig: Hvad nu hvis det brud på kontrakten mellem den udøvende (regeringens) og den kritiske (mediernes) statsmagt, som vi ser i øjeblikket, er udtryk for, at BÅDE magthavernes OG mediernes magt er svækket?
Read MoreDet er blevet til 8 klummer i Finans i 2020. Det har været en fornøjelse at skrive dem og ikke mindst være i dialog med en hel masse mennesker både mens og efter teksterne har taget form! Læs eller genlæs mine tanker om dette mærkelige år.
Read MoreHvem er jeg? Hvorfor er jeg? Og hvad er det gode at gøre i livet? Eksistens, erkendelse og etik - det er filosofiens tre store E'er, som har betydning for både store og små. For børn grubler også over meningen med livet og overvejer de store filosofiske spørgsmål. Nogle gange er de måske ligefrem mere i kontakt med dem end de voksne.
Read MoreVi har brug for selv at tænke over, tale om og afsøge muligheder og begrænsninger i de forandringer, vi udsættes for. Og vi har brug for at gøre det sammen med dem, vi deler vores hverdag med.
Read MoreJeg havde ikke regnet med at bruge min aften på at transskribere statsministerens pressemøde. Men jeg havde heller ikke regnet med, at hun ville bygge hele sit 10. coronarelaterede pressemøde op omkring spørgsmål. Og mine 20 års forskning og praktiske studier af, hvordan spørgsmål virker mellem mennesker, gjorde mig nysgerrig efter at finde ud af, hvad der egentlig skete til det pressemøde, hvor der ved første øjekast ikke så ud til at ske noget som helst.
Read MoreInden for de seneste 14 dage har man i dagbladet Børsen kunnet læse, at topledelsen i Bavarian Nordic har givet sig selv fem år til at transformere biotekselskabet til en vigtig spiller i vaccinemarkedet. TDC har mistet sin topchef midt i en stor transformation. Og Nordeas topchef har annonceret, at banken skal spare op mod 6 mia. kr. årligt. De har travlt topcheferne. Ingen tvivl om det. Men har de travlt med det rigtige?
Read MoreIntro: Pia's forskning viser, at al udforskning og udvikling handler om at lade de rigtige mennesker stille spørgsmål. Og de rigtige mennesker er dem, der har mest erfaring med det praksisfelt, der søges udforsket og udviklet - i organisationer som oftest medarbejdere og kunder.
Read MoreHvornår bliver man en god leder? Og hvornår oplever medarbejderne god ledelse? Det er i virkeligheden de spørgsmål, vi skal stille - frem for: Hvad er en god leder? Ledelse kan være mange ting. Det kan være de machiavelliske principper om "del og hersk" og "det er bedre at være frygtet end elsket. Men det kan også være at lede sammen med sine medarbejdere - både i betydningen "at lede efter de rigtige muligheder og løsninger" og i betydningen "at chefen leder os i en retning, der er god for os alle sammen". Og hvad skal der så til for at være sådan en leder? Og sådan en medarbejder?
Read MoreDet er godt at være god til at spørge. Også som leder. Men god ledelse handler i høj grad også om, hvornår du ikke skal stille spørgsmål. Få her eksempler på fem situationer, hvor du bør overveje dine spørgsmål.
Read MoreRobotterne kommer, og den kunstige intelligens overvåger os og styrer vores liv. Det hører vi hele tiden. Men der ER ting, mennesker kan og tanker, mennesker kan tænke, som den kunstige intelligens vil få meget svært ved at gøre os efter - det handler om bevidsthed, følelser, erfaring osv. Der er stadig forskel på kunstig intelligens og menneskelig intelligens. Eller er det bare noget, vi mennesker bilder os ind? Er vi simpelthen på vej til at blive udkonkurreret? Hvornår kommer fordelene ved den kunstige intelligens til at overstige ulemperne?
Read More"Hvordan synes du selv det går?" Vi bruger ofte spørgsmål, når vi giver hinanden feedback. Somme tider bliver det et spil om ansvar, hvor den der giver feedback kan dække sine skjulte hensigter bag tilsyneladende uskyldige spørgsmål. "Jeg siger ikke, hvad jeg selv mener. Jeg spørger bare..." Spørgsmål i feedback-sammenhæng kan være ren manipulation. Anders Stahlschmidt, leder af Feedbackinstituttet taler med filosof og ekspert i spørgsmål, Pia Lauritzen om det vi skal være opmærksomme på, når vi stiller spørgsmål. Hun har også et bud på, hvordan MUS – medarbejderudviklingssamtalen kan vendes på hovedet, så den for alvor bliver udviklende.
Read MoreDet lyder næsten for letkøbt. Lad medarbejderne stille spørgsmål til hinanden og øg sandsynligheden for din strategi bliver gennemført. Men bag det, der umiddelbart virker banalt, ligger en dyb viden om spørgsmålets natur, som ny virksomhed efter millionindsprøjtning satser på at udbrede.
Read MoreVi må se det i øjnene: Mennesker er ikke skabt til den digitale tidsalder. Og at dømme ud fra det stigende behov for regulering er den digitale tidsalder heller ikke skabt til mennesker. Men spørgsmål er løsningen på vores problemer, mener filosof Pia Lauritzen
Read MorePodcast. Interview med filosoffen Pia Lauritzen om hendes bog Spørgsmål.
Read More10.000 af de mest stillede spørgsmål på søgemaskine Google gennem 2017 er blevet samlet i ’Danmarks spørgsmål. Danskernes ufiltrerede tanker og spørgsmål fra a til å.’ Det er Torbjørn Flensted og Kim Hove fra det digitale markedsføringsbureau storybase.com, der står bag. Pia Lauritzen har skrevet forordet.
Read MoreDet er både dumt og urutineret, når ledelsen ikke lytter til medarbejdernes erfaringer. Det er nemlig dem, der har personlige relationer til kunder og konkurrenter. Derfor gælder det om at gøre inaktive medarbejdere proaktive.
Read MoreNår ledere og konsulenter undersøger medarbejderes trivsel og ambitioner, får de kun svar på det, de selv synes er vigtigt at spørge om. Vend spørgeretten, lyder opfordringen fra Pia Lauritzen, og lad de ansatte formulere spørgsmålene selv. Vi spørger jer og lytter, siger lederne. Men I hører os alligevel ikke, siger medarbejderne.
Read MoreVi stiller, vi står, i en stand. Vi står alle sammen et sted. Derfra foreSTILLER vi os nogle ting. Nogle gange bliver forestillingerne til fordomme - om andre mennesker; mennesker fra andre kulturer. Og når vi så mødes med dem, stiller vi spørgsmål for at få be- eller afkræftet fordommene. Og de andre stiller spørgsmål. Og alle spørgsmålene tager udgangspunkt i der, hvor vi hver især står, og hvilket sprog vi taler. Det gør svarene også. Men vores forskellige sprog og vores forSTAND rummer og udelukker elementer, der gør, at vi aldrig helt forSTÅR hvad den anden siger og tænker og foreSTILLER sig.
Read MoreDet er nemt at se, hvad Facebook får ud af det: Brugernes overskud af tid forvandles til forretningens overskud på kontoen. Men hvad får brugerne ud af det? For tre år siden havde jeg en kronik i Berlingske om Facebooks rolle i danskernes hverdag. Anledningen var, at Facebook havde skrevet et brev til Pia Kjærsgaard, hvori de undskyldte, at de ved en fejl havde lukket hendes profil. Deres forklaring på den uheldige episode blev til overskriften på min kronik, nemlig: »Ingen er perfekte. Heller ikke Facebook«. Det har ikke ændret sig siden. Facebook er stadig ikke perfekt, og det er de over en milliard brugere af det sociale medie heller ikke.
Read More