Vi stiller spørgsmål hele tiden. Angiveligt stiller vi 320 spørgsmål per dag per person. Og spørgsmålene er altafgørende for hvordan vi orienterer os i verden og i vores liv. Vi spørger "Hvem er jeg? Og hvorfor er jeg det?". Vi spørger "Hvor meget koster den mad?" og "Hvor langt er der til månen?". Og vi spørger "Hvordan bør jeg opføre mig over det andet menneske?" Vi spørger til Eksistensen, Erkendelsen og Etikken. Og i Eksistens spørger vi til Spørgsmålet. Hvorfor? Fordi!
Read MoreMedia (DA)
Kan man på 60 sider - uden overhovedet at ryste på hånden, fordi man stiller sig selv for mange spørgsmål - overlegent demonstrere, at man har forstået stort set alt? Pia Lauritzen kan i den nye tænkepause om spørgsmål.
Read MoreDer står to mennesker ved siden af hinanden i en have. Solen skinner og vækker gode minder i dem begge. Ingen siger noget, men begge kan når som helst sige hvad som helst om hvad som helst. Alle muligheder er åbne. Indtil den ene vender sig mod den anden og spørger: »Hvordan går det med jeres nye hund?« Derfra er mulighedsfeltet kraftigt indsnævret. Enhver udtalelse om fuglenes sang, tagenes lys eller det grineflip, man havde med sin lillesøster i går, vil ikke bare være malplaceret, men decideret vanvittig. Fra det øjeblik den ene stiller den anden et spørgsmål, er der sat en ramme, som det ikke længere er muligt at sprænge.
Read MoreSlangen i Paradiset stillede verdens måske første spørgsmål. Siden har svarene stjålet opmærksomheden fra spørgsmålene, mener filosoffen Pia Lauritzen, der har gjort spørgsmålet til sit forskningsfelt og er aktuel med en bog om emnet. Spørgsmål er aldrig harmløse, mener hun.
Read More»Jeg arbejder ud fra en hypotese om, at den måde, man forstår og bruger spørgsmål på i et samfund, afspejler eller måske ligefrem bestemmer, den måde man tænker og organiserer sig på i samfundet,« fortæller Pia Lauritzen.
Read MoreMens jeg som barnebarn af en præst, elev i den danske folkeskole og universitetsuddannet i vestlig filosofi jævnligt har haft anledning til at bladre i bibelen, så er det ikke mere end halvanden uge siden, jeg første gang holdt Koranen i mine hænder. Ellen Wulffs oversættelse fra 2006 landede i min postkasse, mens jeg stadig var på sommerferie, og det kriblede i fingrene på mig for at finde ud af, hvornår, hvordan og i hvilken sammenhæng, det første spørgsmål optræder i Koranen.
Read MoreFor ikke så længe siden mindede en kollega mig om, at filosoffer har et særligt forhold til begyndelsen. Vi vil helst starte med Adam og Eva, som han sagde, og hvis det ikke er muligt, så i hvert fald med Platon. Sådan har jeg det også med min forskning i spørgsmål, og det er formentlig derfor, det har taget noget tid at komme i gang med denne blog. For hvornår begyndte vi mennesker egentlig at stille spørgsmål? Hvad udløste det første spørgsmål? Og hvad betyder det for os i dag?
Read More”Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country.” Kennedys legendariske sætning fra 1961 er blevet dissekeret og analyseret til ukendelighed. Alligevel er der et lille ord, der – til trods for, at det er bærende for forståelsen af sætningen – har unddraget sig opmærksomhed. ’Ask’ indleder både den første og den anden del af sætningen, og hvis man i stedet for det, han siger, retter opmærksomheden mod det, han gør, så demonstrerer Kennedy klart og tydeligt, at politisk ledelse handler om at stille – og få andre til at stille – de rigtige spørgsmål.
Read MoreSkoledebatten tog fart med DR-udsendelserne »9.z mod Kina«. Men årsagen til de danske elevers dårlige resultater findes i vores egne værdier. For det er jo os, der overalt dyrker middelmådigheden, det neutrale og ligheden. Hvis vi vil have dygtigere elever, må vi sige det højt: Det er bedre at klare sig godt end dårligt.
Read MoreVi er nødt til at forholde os til, at mennesket ikke er skabt til at kapere og navigere i al den information, de digitale medier stiller til rådighed. Nettets muligheder er uendelige, men det er menneskets ikke. I det brev, hvor Facebook for nylig undskyldte over for Pia Kjærsgaard, at de midlertidig havde blokeret hendes profil, står der, at virksomheden med sine over en milliard brugere er stolte over at være en del af den demokratiske debat. Men Facebook bruges ikke først og fremmest til at drøfte og bidrage til samfundets udvikling.
Read More’Hvad er et spørgsmål?’ Sådan lød det spidsfindige spørgsmål fra bedømmelsesudvalgets formand til mit ph.d.-forsvar for nylig. Jeg svarede ham ikke. I stedet sagde jeg, at det ikke var det spørgsmål, jeg var optaget af at besvare, men derimod: Hvorfor stiller vi spørgsmål? Og hvorfor stiller vi de spørgsmål, vi gør.
Read MoreHvordan kan lederen håndtere det uperfekte og det ubehagelige? Nu giver Væksthus for Ledelse dig muligheden for at lytte til filosof og erhvervsforsker Pia Lauritzens tanker om ledelse som podcast, mens du kører i tog, vasker op eller går en tur.
Read MorePå den ene side har vi en klar idé om, hvad der skal til for at klare sig på fremtidens globale marked. På den anden side har vi regeringens aktuelle børnepolitik. Hvorfor peger de i hver sin retning? En mors alarmklokker ringer.
Read MoreKære Leder. Har du nogle gange svært ved at genkende dig selv og din hverdag i de ledelsesteorier og -uddannelser, du beskæftiger dig med? Synes du, det ser rigtigt og let ud på papiret, men har svært ved at overføre det til dig selv og dine medarbejdere? Bare rolig, det er ikke dig, der er noget galt med – det er teorierne.
Read MoreVi skal snart tage stilling til, hvem der skal lede landet de næste fire år. Vi har alle en stemme - i modsætning til valget af en ny CEO i den virksomhed, vi er ansat i, eller beslutningen om at skifte afdelingslederen ud med en anden. Men vores forventninger til lederen er de samme: Han eller hun skal være perfekt!
Read MoreDer er mange gode grunde til at udfordre den sprogforståelse, der hærger ledelsesteori og -praksis under betegnelser som socialkonstruktionisme, poststrukturalisme, narrativ samtalepraksis, systemisk ledelsesteori m.fl. Den væsentligste er, at den ikke harmonerer med menneskets måde at være sproglig på.
Read MoreDer er to måder at håndtere en krise som den verdensomspændende finanskrise på: Man kan forstærke de strukturer, der forårsagede krisen eller man kan gøre noget andet. Med bank- og finanspakker, skattelettelser og momsudskydelser er der meget, der tyder på, at regeringen har valgt det første.
Read MoreSelv om det er 120 år siden, Nietzsche proklamerede Guds død, er hverken religion eller ideologisk fundamentalisme på retur.
Read MoreHvorfor bruges filosoffer ikke som eksperter i den aktuelle debat om ytringsfrihed? Fordi de kan finde på at sige: Ytringsfriheden er ikke nødvendig. SIDEN KARIKATURKRISENS udbrud i 2006 har politikere og medier gjort et stort nummer ud af at understrege, at ytringsfriheden ikke bare er god at have, men nødvendig. Uden den intet demokrati og demokratiet kan vi ikke undvære.
Read MoreDet er svært at forstå Grosbøll. Ikke fordi det, han siger, er svært, men fordi han tilsyneladende mener noget andet end det, han siger. Han siger, han ikke tror på en skabende og opretholdende Gud, men han betragter sig selv som kristen. Hvordan hænger det sammen? I henhold til Gianni Vattimo, som Grosbøll henviser til i "En sten i skoen", så hænger det udmærket sammen. Vattimo har nemlig opdaget, at kristendommen er postmetafysisk. Hvad dét vil sige, er lidt teknisk, og det er nok derfor, Grosbøll har vanskeligt ved at forklare sig.
Read More